LPP

Här hittar du LPP för
* Engelska -  år 4  + mål för området som inleds v 18 FOOD / THE TABLE
* NO- Vatten
*Matte- Bråk
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 MÅL HOBBIES / WEATHER

Under området ska du få träna dig på :

·       ATT BERÄTTA OM DINA HOBBIES / VAD DU TYCKER OM ATT GÖRA

Ex  I like dancing.
      I like reading.
      I like playing football.
      I like fishing.
      I like playing TV and computer games .
      I like horse-riding.

·       BESKRIVA VÄDRET / BERÄTTA VAD DET ÄR FÖR VÄDER

Ex What´s the weather like ? 
      It´s raining.     
      It´s windy.
      It´s snowing.
      It´s sunny.



* BERÄTTA VAD NÅGON GÖR JUST NU

Ex  I´m reading.
      She´s reading.
      He´s reading.

·       KUNNA ÅRSTIDERNA

Ex summer, spring , autumn / fall , winter

·       KUNNA MÅNADERNA

January  February March May June July August September October November December

__________________________________________________ 

LPP ENGELSKA ÅR 4


Innehåll

Övergripande under läsåret gäller att vi arbetar med att vilja och våga använda så mycket engelska som möjligt i och utanför klassrummet. Vi kommer att arbeta med att utrycka oss på engelska både muntligt och skriftligt. Nya mål för varje arbetsområde kommer att redovisas fortlöpande.  

LGR  11 : Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

* förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter,

formulera sig och kommunicera i tal och skrift,

* använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda,

* anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang, och

* reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.



Centralt innehåll åk 4 – 6


Kommunikationens innehåll :


* Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.

* Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, händelser och aktiviteter.

* Åsikter, känslor och erfarenheter.

* Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där engelska används.         


Lyssna och läsa – reception :


* Tydligt talad engelska och texter från olika medier.

*  Muntliga och skriftliga instruktioner och beskrivningar.

* Olika former av samtal, dialoger och intervjuer.

* Filmer och dramatiserade berättelser för barn och unga.

* Sånger, sagor och dikter.

* Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talat språk och

texter, till exempel att anpassa lyssnande och läsning efter framställningens form och

innehåll.

* Olika sätt att söka och välja texter och talat språk på engelska från Internet och andra medier.

* Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer och stavning samt

fasta språkliga uttryck i det språk som eleverna möter.

* Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i texter och talat språk i olika situationer.

*  Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av

framställningar och samtal.



Tala ,skriva och samtala – produktion och interaktion :


* Muntliga och skriftliga presentationer.

* Muntliga och skriftliga berättelser, beskrivningar, meddelanden och instruktioner.

* Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar.

* Språkliga strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor och

bekräftande fraser och uttryck.

* Språkliga företeelser för att förtydliga och berika kommunikationen som uttal och

intonation, stavning och interpunktion, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttrycksamt grammatiska strukturer.





Arbetssätt / konkretisering :
Under våra engelskalektioner jobbar vi bland annat med :


·         mycket träning i muntlig kommunikation,  i form av t ex dialoger, enkla diskussioner, sånger eller spel

·         träning i att lyssna : på varandra, på läraren, på inspelade texter från boken, på hörövningar ( sk lyssna och lista ut ), på att förstå innehållet i enkla filmer

·         träning i att skriva : genom att bit för bit erövra bitar av språket och träna ordentligt på dessa, så att vi vågar och kan använda oss av dessa fraser / ord mer och mer i skriven text

·         med att ta hjälp av olika sociala medier ( t ex You Tube ) för att använda oss av sånger, enkla filmer osv  

Så här kan eleven visa vad hon eller han kan



- genom att delta aktivt under lektionstillfällena ( ställa frågor ifall han / hon inte förstår, svara på frågor under lektionerna, delta i samtal / diskussioner / spel / andra typer av övningar i smågrupper samt i klassen )



- genom att löpande visa att arbetsområdets mål behärskas då vi jobbar med vårt läromedel ” Good Stuff”, i textbook och workbook



- genom att redovisa läxuppgifter



- genom olika typer av kunskapsutvärderingar ( självbedömningar, diagnoser )  

-----------------------------------------------------------------------------------------









LPP          Bråk
Mål ur Lgr 11
Ur kursplan matematik
Undervisningen i matematik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om matematik och matematikens användning i vardagen och inom olika ämnesområden.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmågan att argumentera logiskt och föra matematiska resonemang.
Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förut­sättningar att utveckla sin förmåga att
• formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
• använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
• välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
• föra och följa matematiska resonemang, och
• använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
Centralt innehåll 1-3
·        Del av helhet och del av antal. Hur delarna kan benämnas och uttryckas som enkla bråk samt hur enkla bråk förhåller sig till naturliga tal.
·        Naturliga tal och enkla tal i bråkform och deras användning i vardagliga situationer



Centralt innehåll 4-6
·        Tal i bråk-och decimalform och deras användning i vardagliga situationer.
·        Tal i procentform och deras samband med tal i bråk-och decimalform.
·        Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga situationer.

Konkreta mål:
Kunna se bråk som en del av en mängd.(antal personer, knappar mm)
Kunna se bråk som en del av en helhet. (1 chokladkaka, pizza, mm)
Kunna jämföra olika bråk.
Kunna storleksordna bråk.
Kunna begreppen nämnare, täljare.
Kunna lägga addera bråk med samma nämnare.
Kunna subtrahera bråk med samma nämnare.
Kunna se samband mellan tal i decimalform och bråkform.
Undervisningen:
Du kommer att arbeta praktiskt med klasskompisarna och bilda olika bråktal.
Du kommer att få spela ”Fånga brickor”, Bråkbingo, Bråksparbössa.
Du kommer att få jobba med Geobräden.
Loopkort, ”Jag har… Vem har…?”
Du kommer att få arbeta med uppgifter i Pixel 4B.


Bedömning:
Jag kommer titta på:
Kompisbedömning/självbedömning.
Hur du agerar vid praktiska övningar.
Hur du formulerar(argumentera, redogör drar slutsatser) dig och resonerar vid problemlösning.
Hur du för och följer resonemang kring bråkuppgifter som du löser eller som du träffar på vid spel..
Resultat av diamantdiagnoserna Bd1, Bd2, Bd3.
Diagnosen i Pixel.